zaterdag 17 februari 2007

Something good...

Van Neil, zaterdag 10 februari 2007, 13h24.

Iets goeds

Ik heb op dit blog al vermeld hoeveel ik hield, zowel als jongen en als volwassene hardop lezend, van Noel Langleys sardonische en verrukkelijke Duizend-en-Eén-Nacht fantasie The Land of Green Ginger, een boek dat Langley (beter bekend, denk ik, voor zijn werk aan het script van de film van The Wizard of Oz) schreef en tot drie keer to herschreef in een periode van dertig jaar. (Mijn favoriet is de tweede versie van 1966, dat twaalf en een halve hoofdstukken heeft.)

De post van deze morgen bracht me een boek en een brief, van Paul Durrant, een Engelse uitgever, met de uitleg dat mijn vermelden van The Land of Green Ginger op mijn blog hem ertoe aangezet had om het te zoeken en te herlezen, en dat hij daarna op een queeste gegaan was voor andere Noel Langley boekenn, waarvan Desbarollda the Waltzing Mouse, met illustratiies van Edward Ardizzone, de zeldzaamste was.
Wat hij, toen hij het eenmaal gevonden had, zo graag las, dat hij de rechten verkreeg om het opnieuw uit te geven en dus ook deed (http://www.amazon.co.uk/Desbarollda-Waltzing-Mouse-Noel-Langley/dp/1905946023/).

Het boek was Desbarollda. Ik las de eerste paragraaf en ik was verslaafd. Een drieënzestig-pagina lange achttiende eeuwse roman over een walsende muis in uitstekende stijl. Natuurlijk.

Ik vond vijf pagina’s op Amazon, en zal hier de eerste twee pagina’s van het eerste hoofdstuk plaatsen. Klik erop om een versie te zien die groot genoeg is om te lezen. Je zal gauw genoeg weten of je het graag zult lezen:




Ik ben nu al een lijstje aan het opstellen met mensen waarvoor ik exemplaren moet bemachtigen (eens denken.... Susanna Clarke, Ellen Kushner...)