zondag 18 februari 2007

Cale. McKean. Cat. Bag.

Van Neil, vrijdag 16 februari 2007, 22h56.

Cale. McKean. Kat. Zak.

Dave McKean heeft net de cover gemaakt voor de nieuwe John Cale boxed set. Ik voel me een beetje vaderlijk over dit, want vele jaren geleden kreeg ik een telefoontje van John Cale, zomaar uit het iets, met de vraag of ik een kunstenaar kon voorstellen voor zijn autobiografie, en toen hij alle dingen die hij wou opgesomd had, zei ik “Jij wil Dave McKean” en gaf hem Dave’s telefoonnummer. (Ik zei hem dat, als Dave het niet kon doen, ik vier of vijf verschillende kunstenaars zou vinden die konden doen wat hij wou.) Maar Dave deed het, en toen was John de verteller voor Daves film Neon, en nu heeft Dave de cover van de Cale boxed set gemaakt – een cover dat verschillende visuele verwijzingen naar John’s hele geweldige carrière bevat. (Ik ben een grote John Cale fan, moet ik eraan toevoegen, en Fragments of a Rainy Season zou een van mij Verlaten Eiland Cds zijn.)

Bovenop het schilderen van de cover, heeft Dave ook een soort kunstenaars commentaar opgenomen over het schilderen en John. Als je naar http://www.john-cale.com/ gaat en dan op het schilderij klikt (or gewoon naar http://clients.onyro.com/emi/cale/ glipt) zal je veel leren over kunst, en mr. Cale, en Dave, en daarenboven geamuseerd zijn omdat hij erg grappig is. (En het is de moeite waard, eerlijk gezegd, gewoon al om Dave McKean te horen zeggen “Shiny, shiny, shiny boots of leather...”)