zondag 18 februari 2007

Psst. Dreamhaven. Pass it on...

Van Neil, dinsdag 13 februari 2007, 10h08.

Psst. Dreamhaven. Zeg het verder...

I think so, but I can't remember. Ik ben al meer dan vijftien jaar fan van DreamHaven Books in Minneapolis, waarschijnlijk sinds Terry Pratchett en ik er onze eerste signeersessie voor Good Omens hielden (of ik daar al eerder gesigneerd had? Waarschijnlijk wel maar kan ik me niet herinneren. Ik heb de eigenaar, Greg Ketter, nochtans in 1987 op een trein van Brighton naar London voor het eerst ontmoet). Ik heb Greg Ketter en het personeel graag, ik koop er graag mijn boeken (ze hebben dingen die ik nooit ergens anders vind en die ik WIL. Ik ben er zeker van dat een heleboel boekenwinkels de annotated archy and mehitabel verkopen, maar als ik bij DreamHaven binnenwandel is het iets dergelijks dat ik als eerste zie. Zalig.)

Een paar jaar geleden gaf ik ze www.neilgaiman.net, wat ik als toonbank had, vooral omdat ik het beu was mensen te antwoorden die vroegen waar ze iets –- maakt niet uit wat – van mij konden kopen. Ik signeer dingen voor ze wanneer ik passeer.

Sommige mensen denken dat ik een aandeel in de winkel heb of zo, en dat is niet zo, ik heb alleen een verlangen om het nog altijd in de buurt te hebben als een plek waar ik kan inkopen, of signeren, of naar te telefoneren en rare boek-gerelateerde vragen te stellen. Ik heb veel te veel goede boekenwinkels op de fles zien gaan in het laatste decennium.

Greg heeft een paar van mijn boeken en luisterboeken uitgegeven. Ze hebben jaren als postvak voor mij gefunctioneerd. Goede mensen, goede boekenwinkel (en stripwinkel, en speeltjes, rariteiten en zelf, in de achterkamer, waterige oogjes leesmateriaal dat slechts voor volwassenen is-winkeltje.) (Ik ken geen andere winkel dat “Vintage Sleaze” als categorie heeft voor tweedehands boeken.)

Ik kreeg een alarmerende e-mail van Greg vanmorgen...

Er is bij ons ingebroken zaterdagnacht. Ze hebben een beetje cash meegenomen maar hebben de winkel en mijn kantoor tot puin gereduceerd. Er is veel schade, maar de verzekering zal het meeste betalen. Maar na de lage verkoopscijfers van de moment, zal dit toch pijn doen. Ik hou niet van liefdadigheid, maar als je mensen ertoe kan aansporen om misschien gauw een extra boek van ons te kopen, zal het wel helpen. Drie boekenwinkels zijn failliet gegaan in de Twin Cities de afgelopen maanden en ik wil er geen vier van maken.

Je kan ze online vinden op http://www.dreamhavenbooks.com. Hun huidige catalogi staan er op, voor nieuwe en tweedehands dingen. Er zijn coole nieuwe dingen. Er zijn koopjes.

Als je dingen van mijn hand wilt – of van de hand van mensen zoals Charles Vess of Dave McKean, die met mij gewerkt heeft, ga en snuffel rond op hun http://neilgaiman.net site. Vele gesigneerde dingen, en dingen die je echt nergens anders kan krijgen. (Ze hebben, bijvoorbeeld, drie audio Cds – eentje is een dubbel-CD – met veel verhalen en dergelijke die nergens anders opgenomen zijn.)

En als je in de buurt van Minneapolis bent, spring dan eens binnen. Het is een groot paars gebouw. Je kan het niet missen.

Ga boeken van ze kopen. En vertel het verder aan anderen. Ik ben egoïstisch. Ik wil nog lang de mogelijkheid hebben om boeken bij DreamHaven te kopen. Goede dingen sterven wanneer mensen vergeten.