dinsdag 6 februari 2007

random ponders

Van Neil, dinsdag 6 februari, 09h46.

willekeurige bedenkingen

Zo nu en dan betrap ik mezelf erop dat ik het verkeerde denk. Ik bedoel, ik was een artikel in Slate aan het lezen dat erover ging of er al dan niet op Vietnam veteranen gespuugd werd (were spat upon) toen ze terug keerden, zoals de stadslegende claimt, en ik betrapte mezelf erop dat ik, ongepast, “Dat is vreemd” dacht.

Vreemd, omdat ongeveer twintig jaar geleden, toen ik de Atlantische Oceaan overstak, ik opmerkte dat “to spit”, in normaal Amerikaans gebruik, niet langer een onregelmatig werkwoord was; dat de verleden tijd, op zijn minst in gesprekken, van “to spit” niet “spat” maar “spit” was. Zoals in "I will never forget the day that this drunk guy spit at my best friend". Het leek ook niet samen te hangen met opvoeding of regio.

Maar in het Slate artikel alle “spits” en “spats” stonden op de juiste plaats en in de juiste tijd.

(Een Google voor “were spit on” leverde mij 10 500 artikels op, terwijl een Google voor “were spat on” me slechts 950 resultaten leverden [en een “bedoelde u were spent on?” ]. Al de eerste resultaten hadden het over Vietnam veteranen.)

...

Ik herinner me dat, ongeveer acht jaar geleden, het toenmalige Warner Brothers co-studio hoofd Billy Gerber me vertelde dat hij wekelijks telefoontjes kreeg van mensen die een Sandman-film wilden maken, regisseren of erin meespelen. “Op woensdag,” zei hij, “belde Michael Jackson erover.” Gegeven het commentaar van Alan Horn en Jeff Robinoff, die nu Warner Brothers leiden, enkele maanden geleden, geloof ik niet dat de telefoontjes van mensen die de Sandman willen maken verminderd zijn in de afgelopen acht jaar – het tegenovergestelde, eigenlijk. Wat ik vermeld omdat ik een kleine zondvloed van brieven heb ontvangen van mesen die me vragen wat ik dacht van het feit dat Joel Schumacher in een interview vertelde dat hij heel graag een Sandman-film regisseerde en ze vroegen zich af of dat nu ging gebeuren, en natuurlijk is het niet zo. Het zet mr. Schumacher gewoon in een hele lange rij van mansen die de Sandman willen maken, ergens voor Michael Jackson.

...

En terwijl we toch spreken over onwaarschijnlijke dingen, als iemand me vertelde dat een van mijn boeken op de Good Housekeeping lijst van “Tien beste Romance Novels” staat, zou ik hen beschuldigd hebben van dronkenschap en in het ootje houden van een oude man. En toch, zie hier: http://magazines.ivillage.com/goodhousekeeping/view/babes/articles/0,,284607_707518,00.html

Wil je het eerste dozijn of zo pagina’s van Eddie Campbell’s nieuwe graphic novel? Je weet dat je het wil...
http://www.firstsecondbooks.net/bdda/bddaGift01.html

Mijn vriendin Dianna Graf van Tasmania stuurde men net de link naar http://www.workfriendly.net/browse/Office2003Blue//http/www.neilgaiman.com//journal
wat deze blog plaatst in een, euhm, werkvriendelijke context.

...

Iemand, die Lynne heet, schreef me om me te vertellen dat je niet langer kunt rechtermuisklikken en knippen en plakken van mijn blog via IE7. Ik keek het na en ze heeft gelijk: alhoewel je het probleemloos kunt doen via Firefox, willen noch IE7 noch Opera je toelaten om te knippen en te plakken van eender welke plaats op de www.neilgaiman.com website op het moment, op een PC. (Er is geen probleem met Macs.) Dit is mysterieus. Ik heb de Webelf erop gezet en we zullen het oplossen.