donderdag 25 januari 2007

The war on fame...

Van Neil, woensdag 24 januari 2007, 19h31.

De oorlog tegen faam...

Ik ben nog altijd aan het proeflezen en copy-editen. Vandaag ben ik ook begonnen aan een klein stapeltje fanmail, waarvan sommigen er al beschamend lang liggen. Ondertussen zijn Lorraine en het nieuwe Mysterieuze Hulpje het kantoor beneden aan het herinrichten.

Je kan niet geloven hoeveel vreemde dingen gevonden zijn tijdens het haal-alles uit, verhuis-al-de-meubels, zet-het-allemaal-terug proces. Dingen waarvan we dachten dat ze jaren geleden verloren waren. Dingen waarvan ik vergeten had dat ik ze gekregen had. Wonderlijke, vreemde dingen...(Op het moment, allemaal in plastic manden op de gang).
Het Walker-gebeuren met mij en Dave McKean staat op het net -- http://channel.walkerart.org/detail.wac?id=3651

Ik had nooit gedacht dat ik ooit zou instemmen met de UK Director of Public Prosecutions, maar het is zo, uit de grond van mijn hart. http://www.guardian.co.uk/frontpage/story/0,,1997397,00.html


Moet ik je een vraag stellen? (Ik vroeg het alleen zodat ik in orde was met het vet gedrukte “JOUW VRAAG” boven dit veld.)
Ik wou je gewoon enkele foto’s tonen (niet van mezelf, alhoewel je waarschijnlijk ook soms dergelijke foto’s krijg – bah, ik heb medelijden me je) maar van een poppenversie van Dream waartoe ik opdracht had gegeven afgelopen herfst. De artiest heeft hem afgemaakt en mensen hebben me gezegd dat ik hem aan jou zou moeten tonen. Donn, de artiest, zei dat het ok was als ik het deed. Hij heeft de pop zelf gemaakt en beschilderd en één van zijn vrienden heeft de kleren gemaakt. Donn heeft de foto’s gemaakt. Dus hier zijn ze:
http://img.photobucket.com/albums/v442/misanthropicbliss/progress/dream_stand.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v442/misanthropicbliss/progress/dream_sit.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v442/misanthropicbliss/progress/dream_stand_clothes.jpg
Niet slecht, he? :) Hou je taai, Ceiridwen.

Dat is prachtig. Nee, je hoeft geen vraag stellen (alhoewel je veel meer kans op een antwoord maakt als je het doet). En alhoewel niemand me foto’s van zichzelf stuurt, sturen ze wel links naar hun kunst, en naar dingen die ze gemaakt hebben, waarnaar ik allemaal kijken en waarvan ik enkelen in deze blog post. Ik dacht deze, bijvoorbeeld, ongelooflijk was:

Gewoon voor het geval dat je het nog niet wist... Abi Sutherland, een Making Light lid, doneert een ongelooflijk knappe speciaal gebonden editie van ‘The Dream Hunters’ aan de Mike Ford-veiling en Extravaganza van volgende maand in Boskone.
http://evilrooster.com/items/2007/01/the_dream_hunte.html

Ik kom in de verleiding om er zelf voor te bieden.

Hoi Neil,
Ik vermoed dat je al gebombardeerd bent met deze, maar in het geval dat het niet zo is, hier is nog een reden waarom je een mac moet hebben: http://www.literatureandlatte.com/scrivener.html
Hoogachtend,
Guy

Eigenlijk denk ik dat de verhouding Mac tot PC in dit huis nu doorslaat tot beduidend veel meer Macs dan PCs. Ik ben het laatste fort van de PC in de familie, en men kan me even vaak achter een Mac in het kantoor vinden – zelf vaker voor bepaalde dingen.
Als ze een Macbook maakten die bijna niets weegt, zou ik waarschijnlijk de knoop doorhakken en iets zoeken dat als mijn ouder WordPerfect 4.2 en 5.1 bestanden in een huidig, meer Mac-vriendelijk formaat omzet en Mac laptops kopen.

Ik schrijf normaal op baby laptops die niet veel wegen (dit is wat ik de laatste jaren gebruik). Vroeger of later zal ik een nieuwe lichtgewicht Macbook oppikken (letterlijk) en beslissen dat ik het niet erg vind om het mee te slepen door honder luchthavens. Maar ze moeten het eerst nog maken...

En het programma ziet er geweldig uit.

Je gaat door de archieven van het blog gaan en alle oude post labelen, niet? Je weet wel...in je vrije tijd...volledigheidshalve.

Lynn


PS: Komaan... je weet dat je het wil doen!


Ok, ja. Ik wil het doen. Ik weet alleen niet wanneer ik er de tijd voor zou moeten vinden. Maar ik beloof dat ik de nieuwe wel zal blijven labelen.


Geniet je van bekendheid? Als ik je blog lees, heb ik bijna met je als je de persdingen, met oneindige interviews en een pijnlijke schrijversarm beschrijft. Maar dit is waar schrijvers naar streven, niet? Een groot, bewonderend lezerspubliek, exotische locaties om boeken te signeren, bestseller-lijsten. Heeft deze bekendheid enig effect op je schrijven? Ik heb je zien voorlezen toen ik op hogeschool in Madison was, en was geïnspireerd door deze Brit met springerig haar en een gevoel voor humor: je zag er precies uit zoals een schrijver er uit moet zien. Het gaf me hoop dat een schrijver zijn goed kon zijn. Ik heb Neverwhere heel graag gelezen en bewonder je bruisende prosa, dat moeiteloos en licht als een veertje lijkt, maar zoals elke soufflé vermoed ik dat het eigenlijk heel moeilijk is om het zo te krijgen. En iets totaal anders: opgegroeid in Wisconcen wil ik je bedanken voor de beschrijvingen. Je stukje over het Huis op de Rots was perfect. Groetjes, Jessie

Geniet ik van bekendheid? Nee, niet echt. Ik ben redelijk graag op interessante plekken, maar ik ben liever thuis. Ik heb graag lezers, ik ontmoet graag lezers, ik hou van voorlezen en ik hou ervan dat ik niet vroeg moet opstaan ’s morgens om te vertrekken naar een job die ik niet graag doe. Dingen verzinnen is geweldig, behalve die keren dat het niet zo is. Maar ik ben nooit echt op mijn gemak met alles daarrond. Het is nog altijd vreemd dat ik in een wereld leef waar meer mensen mij kennen dan ik mensen ken.

Maar in het algemeen denk ik daar niet aan.

Hoi Neil, dit is eigenlijk geen vraag maar een beetje feedback van een van je Chinese lezers. Ik had het gepost op neilgaimanboard.com en enkele aardige mensen vertelden me dat je dat forum niet leest. Dus keek ik in de FAQ en vond een plekje om te zeggen wat ik zeggen wil. Ik hoop dat ik niet te onbeleefd ben en het spijt me als ik je onderbroken heb. American Gods de gesimplifieerde Chinese versie is in december 2006 op de markt gebracht. Mijn vrienden en ik hebben het gelezen en vonden het geweldig. WOW. En de vertaler heeft je baby goed behandeld. Ik denk dat je Chinese versie precies en mooi is. Men zegt ook dat Good Omens op weg is naar China. Dus wees voorbereid op een stroom van lieve woorden van Chinese dromers. ^^

...

Beste wensen,

Carmina

Wat ik vooral gepost heb omdat normaal mensen me schrijven dat de vertaling in hun deel van de wereld een beetje teleurstellend is, en het is geweldig om iets te horen over een vertaling waar mensen tevreden mee zijn.

en tot slot, een paar mensen – allemaal enthousiaste fans van de site en de podcast – schreven me om me over dit in te lichten..
Goedemiddag heer!
Eigenlijk geen vraag, maar eerder een hart onder de riem. Ik hou van het genre fictie – ik heb het altijd gedaan. Er is een ‘podcast’ waar ik al een tijdje naar luister en nog niet zo lang geleden hebben ze een 2-delige show over jou gemaakt. Het wordt gepresenteerd door twee gasten met een echte passie voor alles wat goed is – vandaar dat ze het hadden over jou en je werk! Ze hebben een heel ontspannen structuur in de show, het is alsof je naar een Ronnie Corbett grap luister wanneer ze eenmaal op dreef zijn! Beluister het alsjeblieft eens en geef ze een schouderklopje – het betekent veel voor ze om wat feedback te krijgen. De show kan gevonden worden op itunes of op www.starshipsofa.com . Dank je, om tijd te maken om dit te lezen, ik weet dat je het druk hebt.

Een fantastische week toegewenst,


Alastair Webster
,

Liverpool.