zaterdag 3 maart 2007

Snow shovelling...

Van Neil, maandag 26 februari 2007, 09h40.

Sneewruimen...

Neil, als mede-Midwesterner wachtte ik ook voor de “Storm van het Jaar” die ons dit weekend zou bereiken. Mijn zorgen waren daarentegen wel verdwenen na het lezen van jouw blog en de voorspelling die je maakte dat het eigenlijk niet zou gebeuren. Toen mijn vrouw me eraan herinnerde dat ik de benzinetank van de sneeuwblazer moest vullen, verzekerde ik haar dat het niet nodig was omdat “Neil gezegd heeft dat het niet zal gebeuren.”
Mijn vrouw, die niet gelooft in de Kracht van Gaiman, rolde met haar ogen maar zei er niets over. Ik ben zeker dat je je mijn verrassing kan inbeelden toen moeder natuur een voet sneeuw op ons dumpte, net zoals de weerman had gezegd. Deze morgen, toen ik mijn zware jas aantrok, en me klaarmaakte om naar het benzinestation te wandelen om mijn jerrycan te vullen, klopte mijn vrouw me op mijn schouder en zei: “Je moet Neil vertellen dat hij een zevereaar is.” en dat doe ik bij deze. Eric

Mea culpa. Ik heb het Orakel-Voorspellings-Machine gecheckt, en het zei “Omdat zelfs slechte mirakels, mirakels zijn”. Ik denk dat we allemaal daarover moeten nadenken.

Toen ik nog in Engeland woonde, was ik altijd verwonderd over de neiging van mijn (Amerikaanse) vrouw om in weersvoorspellingen te geloven en ook te werken met wat voor informatie ze ook was gegeven, omdat het weer op de Britse Eilanden doet wat het doet, zonder rekening te houden met of respect te hebben voor de weersvoorspellers. Ik denk dat ik nooit zal wennen aan het Amerikaanse systeem van meer of minder werkbaar weersvoorspellen (wat vooral bestaat uit kijken wat het weer gisteren deed in het Westen).

Als het enige troost is, ik heb ook veel sneeuw moeten scheppen, het grootste gedeelte van de tijd werd ik nog eens lastige gevallen door Fred de kat, die blijkbaar ook dacht dat het mijn fout was.

Hallo Neil,

Hier is een vraag uit Nederland (ik zeg het nu al omdat het belangrijk is voor mijn vraag). Ik heb gezien dat je data en locaties geplaatst hebt voor een Europese tour en vroeg me af, en vele mensen met mij, denk ik, waarom je niet vaker naar (continentaal) Europa komt. Is het omdat je comics/boeken hier minder verkopen? Of omdat er bepaalde logistieke problemen zijn met de grote hoeveelheid vertaling van je werk? Wel, ik zou het wel begrijpen als je Nederland niet bezoekt... Maar misschien kan je vaker naar Frankrijk/België/Duitsland komen? Want dan heb ik misschien een kans om even over de grens te springen (wat ik spijtig genoeg niet heb als je in Hamburg bent... Ik heb al nagekeken). (Oh en daarenboven: je moet Holland toch eens bezoeken, met of zonder een toer als excuse... een geweldig klein landje, al zeg ik het zelf.
hoogachtend, Jaap

Het is de tijd. Ik heb, wat, vier of vijf grote Europese tours en evenementen gedaan sinds ik deze blog heb. En ze hebben tijd in beslag genomen – in 2003 en 2004 heb ik waarschijnlijk een totaal van drie maanden doorgebracht, al signerende en sprekende en evenementen bijwonende in continentaal Europa en Scandinavië -- en ze vergen ook een ongelooflijke hoeveelheid organisatie, vooral omdat, als ik al de Atlantische Oceaan oversteek, het logisch is om meer dan een land te bezoeken, en het hangt heel vaak ervanaf, zoals je al geraden hebt, wat werkt voor publicatieschema’s van uitgevers in ieder land dat me wil. Het was moeilijk om iedereen Coraline op ongeveer hetzelfde moment te laten publiceren in 2003...

Om eerlijk te zijn, staat Nederland niet erg hoog op het lijste van “ik moet er geraken en weer signeren” alleen omdat ik als verschillende evenementen en signeersessies heb gedaan in Nederland de afgelopen tien jaar, terwijl er een heleboel andere landen zijn die me gevraagd hebben en die ik nog nooit bezocht heb. (Turkije, bijvoorbeeld, en al de Oost-Europese landen, behalve Kroatië, waar ik gesigneerd heb in 2003. En ik heb nooit gesigneerd in Ijsland. En dan is er nog China en Hong Kong...)

We zullen wel zien wat er later op het jaar gebeurd als de Stardust-film uitkomt (in augustus in de VS, oktober in de rest van de wereld)—ik zal waarschijnlijk een aantal verschillende landen bezoeken voor dat. Maar het kan best zijn dat het slechts interviewbezoekjes zijn en geen signeersessies. We zullen zien...

...

Tot slot, op http://www.gramophone.co.uk/newsMainTemplate.asp?storyID=2765&newssectionID=1 heeft Joyce Hatto’s man bekend en de meest menselijk versie van het verhaal uit de doeken gedaan. Ik ben niet zeker dat ik het geloof, maar, zoals ik gisteren al gezegd heb terwijl ik de verschillende mogelijkheden opsomde, het zorgt voor het beste verhaal. Dit zal binnen een paar jaar een film zijn, daar twijfel ik niet aan, en Jim Broadbent zal waarschijnlijk Mr. Barrington-Coupe spelen...